четвер, 22 лютого 2018 р.

Основи економічної культури дошкільнят.

Сьогодні в час ранкових відносин, з самого  дитинства людині необхідно мати хоча б елементарні економічні уявлення і навички відповідної поведінки. Економіка пронизує наше життя, тому так важливо змалку вводити дітей в її світ,  формувати економічну компетентність,  що є невід’ємною складовою життєвої компетентності.
В новій редакції Базового компоненту дошкільної освіти передбачено формування у дітей елементарних економічних споживчих уявлень.
Економічному вихованню дошкільнят було присвячене засідання референтної групи вихователів середніх груп міста Тернополя, яке відбулося в Тернопільському дошкільному навчальному закладі № 17    8 лютого 2018 року.
Завідувач ДНЗ № 17 Ясеновська Н.Д. радо привітала учасників в закладі, вихованці ансамблю «Соловейки» (музичний керівник Опацька Л.Д.) виконали музичну композицію «Гроші, гроші.» за що були нагородженні оплесками присутніх.
Проведений діалог методистом ТКМЦ  Погорєлко О.Ю. із запрошеними вихователями середніх груп м. Тернополя сприяв підвищенню рівня теоретичної підготовки педагогів щодо організації роботи з економічного виховання дошкільників.
Вихователь - методист закладу Соколовська Г.С. запропонувала переглянути презентацію «Формування елементарних економічних знань засобами гри» на мультимедійній дошці, використовуючи аудіозапис.
Галина Степанівна звернула увагу на те, що саме гра найбільша підготовка до майбутнього життя. Через гру дошкільнята освоюють і пізнають світ. Весь процес формування економічного досвіду відбувається за двома напрямами:
-                    Дитина засвоює досвід попередніх  поколінь у вигляді сталих економічних законів і понять
-                    Елементарний економічний досвід дитини формується у різних видах економічно доцільної поведінки.
Перегляд інтегрованого заняття «Подорож у казку» в середній групі проведеного вихователем Зацухною С.М., музкерівником Шаршонь М.І. показав, як доступно, цікаво з допомогою казки «Зайчикова хатка» вихователь подала дітям поняття «ліворуч», «праворуч», «вище», «нижче». Діти з задоволенням переглянули лялькову виставу « Зайчикова хатка», в процесі, якої лялькові герої перевтілились в дорослих казкових героїв, які вийшли до дітей.
Глядачі спостерігали як за допомогою коректурних таблиць  Н. Гавриш діти сортували види товару, як купляли товар за відповідну ціну, як виконували завдання лисички, розрізняли грошові одиниці, відгадували економічні загадки.
На завершення заняття - флешмоб у виконанні дітей середньої групи та хореографа Смереки Наталі Петрівни.
Вихователь – методист Соколовська Г.С. підготувала та провела з  учасниками методичного об’єднання тест «Уміння раціонально використовувати час».
За чашкою кави учасники обєднання поділилися своїми враженнями від проведеного заходу,  методист ТКМЦ Погорєлко О.Ю.  надала рекомендації для вихователів:
1.Спрямовувати   роботу педагогів   з  основ економічної культури дошкільнят відповідно до вимог програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля». (Постійно)
2.  Реалізовувати завдання з  основ економічної культури дошкільнят  під час різних видів діяльності дітей.    (Постійно). 
3. Проводити просвітницьку роботу з батька­ми для ознайомлення із сучасними перспектив­ними інноваційними технологіями у дошкільній освіті.  (Постійно).         

-










                                                                            

понеділок, 12 лютого 2018 р.

«Народна казка як засіб морального виховання дітей молодшого дошкільного віку

Казка невід’ємна складова народної педагогіки. Казка, гра, фантазія, - пише В.О. Сухомлинський, - животворне  джерело дитячого мислення, благородних почуттів і прагнень...Через казкові образи в свідомість дітей входить слово з його найтоншими відтінками... Під впливом почуттів, що породжені казковими образами, дитина вчиться мислити словами‖
 07 лютого 2018 року  у Тернопільському закладі дошкільної освіти №1 відбулося засідання референтної групи вихователів других молодших груп  закладів дошкільної освіти  та навчально-виховних комплексів    на тему: «Народна казка як засіб морального виховання дітей молодшого дошкільного віку».
        Метою даного заходу було: сприяти підвищенню фахового рівня, професійної компетентності педагогів шляхом  використання в освітньому процесі різних форм роботи з народною казкою як дієвим  засобом  морального виховання дітей молодшого  дошкільного віку.
        Завідувач закладу Боднарчук Ж.В. привітала учасників референтної групи, побажала всім учасникам гарного настрою, плідної співпраці.
        Методично-теоретичний блок розпочала методист ТКМЦ
Погорєлко О. Ю., яка виступила з візуальною лекцією  з  теми «Теоретичні основи морального виховання дітей дошкільного віку при вивченні казки».
       Вихователь-методист Рудавська Г.М. провела лекцію на тему«Українська народна казка  як засіб морального виховання дітей дошкільного віку».
        Учасники освітнього  процесу закладу дошкільної освіти  №1 для присутніх продемонстрували «Фестиваль талантів: рукавичка  на  новий  лад».
      В рамках технологічно-практичного блоку, вихователь Велика Н.Б. провела заняття «Розкажу тобі казку».
      Вихователь-методист Рудавська Г.М.  та  методист ТКМЦ Погорєлко
 О. Ю. з метою актуалізувати знання педагогів з даної теми провела інтерактивні вправи з  учасниками референтної групи: «Казковий вернісаж», «Продовж відомий вислів», «Моє бачення творчого вихователя». Всі учасники були активні, показали високий професійний рівень, поділились враженнями та досвідом, отримали масу позитивних емоцій.
       Практичний психолог Греняк Н.В. з педагогами провела вправу «Казка по колу» (з використанням метафоричних карт) та релаксаційну казку «Зірочка».

        Підбиваючи підсумки роботи ,  педагоги відзначили ,що у закладі створено сприятливе середовище для роботи з використання народної казки як засобу морального виховання дітей молодшого дошкільного віку; панує доброзичливість та взаємоповага.













«Використання музичних ігор в освітньому процесі».

Використання музично-дидактичних ігор в освітньому процесі допомагає  якісному вирішенню завдань музичного виховання дошкільників,  комплексно впливає на них, викликає зорову, слухову і рухову активність, розширюючи музичне сприйняття в цілому.
30.01.2018 року на базі ТДНЗ №38 відбулося  засідання референтної групи музичних керівників закладів дошкільної освіти  та навчально – виховних комплексів за темою: «Використання музичних ігор в освітньому процесі».
Метою цього засідання було: сприяти підвищенню професійної компетентності музичних керівників щодо використання музичних ігор в освітньому процесі, сприяння всебічному розвитку здібностей та нахилів дошкільнят через використання сучасних інформаційно – комунікативних технологій.
Учасники засідання оглянули виставку музично – дидактичних ігор, які використовуються педагогами під час музичної діяльності. На виставці також були представлені перкусійні музичні шумові інструменти, виготовлені педагогами закладу. Було поставлено багато запитань з використання цих некласичних інструментів  у ході проведення різних видів музичної діяльності. Відповіді надавали музичні керівники закладу
Завідувач ТДНЗ №38 Орляк О. М. розповіла про колектив закладу та ознайомила присутніх з роботою музичних  керівників Василюк С.М.та
Чихіри  Н.Б..
Методист ТКМЦ НОІМ Погорєлко О.Ю.  виступила з доповіддю  «Основні завдання музично – ігрової діяльності в роботі з вихованцями дошкільного закладу відповідно до вимог Базового компоненту дошкільної освіти». Вихователь-методист ТДНЗ №38 Турецька Г.А. провела візуальну лекцію з теми «Музичні ігри як засіб розвитку музичних здібностей дітей дошкільного віку». Музичний керівник Чихіра Н.Б. розповіла про засоби формування музично – ритмічних рухів у процесі музичної ігрової діяльності  з дошкільнятами. А Василюк С.М. акцентувала увагу присутніх на ролі музичного керівника під час проведення музичної гри.
Гостям було запропоновано для перегляду та аналізу нетрадиційну музичну розвагу : «Музична гра в казку завітала» для дітей старшої групи які підготували  музичні  керівники Василюк С.М., Чихіра Н.Б.
Різноманітність різних видів діяльності, чотирнадцяти  музичних ігор (народної, хороводної, музично – дидактичної , флеш –гри, імпровізаційної гри, музичної  пальчикової гри , гри –привітання), методів та прийомів, ігрових  форм роботи, таночків, використання мультимедійної системи та цікавий музичний матеріал захопили дітей старшої групи та гостей під час розігрування казково – ігрового сюжету. В казку завітали: «Гра -Веселинка», баба Яга, черепаха Тортила. З цими  героями дітям було дуже  цікаво грати музичні ігри. Надзвичайне враження на присутніх справив шумовий оркестр у виконанні діток. Діти озвучували перкусійними музичними інструментами (музику «Ранок» Е. Гріга у звукозапису). Вихованці були в красивих костюмах.
Дошкільнята в процесі музичної діяльності своїми рухами та діями передавали ігрові образи, виразно та ритмічно рухались під музику відповідно до її темпу, характеру, динаміки. Під час виконання танцювальних рухів у дітей прекрасна постава, пластика. Виконували пісні мелодійно, ритмічно. Двоє діток співали двоголоссям. Супровід пісень на баяні заслуговує найвищої оцінки. У дітей сформовані співочі вміння та навички на достатньому рівні. Упродовж розваги вихованці підтримували один одного , діяли як одне ціле.
Після перегляду розваги відбулось обговорення проведеного заходу та дана висока оцінка діяльності педагогів та дошкільнят.
Вихователем  – методистом Турецькою Г.А. проведено  майстер – клас  з учасниками референтної групи – озвучення тексту казки перкусійними музичними інструментами за методикою Карла Орфа. Присутні були у захваті від цього музичного  імпровізаційного , творчого  процесу.
Учасники позитивно оцінили роботу музичних керівників та всього педагогічного колективу дошкільного закладу; побажали успіхів та творчої наснаги. Були вироблені методичні рекомендації для музичних керівників.
Підсумки засідання підбила методист ТКМЦ НОІМ Погорєлко О.Ю.










пʼятниця, 12 січня 2018 р.

Від дзиґи до бізіборда: як змінилися іграшки в дитсадках за 15 років



       
cover_toys       Автор тексту: Аліна Мірошникова 
Наприкінці минулого року Міносвіти затвердило новий перелік іграшок для дитячих садків. Востаннє його змінювали аж 15 років тому — у 2002-му. А перед цим — у 1995-му. Перші українські рекомендації багато в чому дублювали ще радянські стандарти. Однак нинішній список демонструє, що часи змінилися, як і діти. Розповідаємо — як саме.
Що додали, а що прибрали
Завдання переліку — не тільки окреслити необхідний мінімум, а й «легалізувати» ті іграшки, які є вдома в малюків, але не були дозволені в дитсадках. Наприклад, лялькові будиночки, іграшкові фотоапарати, мікроскопи, комп’ютери. Якщо в попередньому переліку дітям пропонували вивчати м’ясорубку і телевізор, то тепер рекомендують по п’ять іграшкових мобільних телефонів на групу. Для ясельного віку додали ігри з пральними машинками.
Стали доступними також радіокеровані та інерційні іграшки. Тож навіть для найменших передбачено по два роботи, два чудо-звірятка і чотири машинки. А ще до переліку ввійшли сучасні іграшкові споруди: естакада, бензозаправка, автопаркінг. Очевидно, для балансу — старовинний замок. З’явилися набори карток для вивчення емоцій і почуттів, а також економічних відносин.


Майже в десятеро скоротили кількість пупсів у яслах, зменшили кількість космічних кораблів і ракет. Змінилося і ставлення до лялькового одягу. Якщо раніше в розпорядженні дітей були лише один-два комплекти для ляльок, то зараз — повний гардероб: сезонні наряди, спецодяг для різних професій і навіть чотири варіанти святкового вбрання.
Довгі роки вважали, що гімнастична стінка — це все, що треба для фізкультури та рухливих ігор. Тепер у дитсадку можливі (якщо в закладу вистачає для цього коштів) тренажери, батути, степери, кімнатні гірки. Для найменших рекомендують доріжки зі слідами, гамаки та сухі басейни.
За допомогою чого навчають
Окрім іграшок у переліку міністерства — навчально-дидактичне обладнання. І тут також за 15 років сталися зміни. Наприклад, раніше для вихованців дитсадка були передбачені пазли, що складаються з чотирьох елементів. Тепер кількість елементів пазла рекомендують збільшити до 24.


До списку додали розвивальні килимки, м’які та магнітні конструктори, а ще — бізіборди. Це панелі або дошки, на яких закріплена значна кількість невеликих елементів: замків, клямок, тумблерів, шнурівок, коліщаток, геометричних фігур. Їх рекомендують для розвитку дрібної моторики. Раніше перелік розвивальних ігор для дітей до трьох років був досить скромним: дзиґи і ляльки-неваляйки. Їх, до речі, зі списку не прибирали.
За старими нормами, за інтелектуальний розвиток дітей відповідали шашки, шахи та доміно. За новими — із чотирьох років передбачені дидактичні комп’ютерні ігри. За умови, що в садка є для цього достатнє фінансування.
Також дозволено купувати в садочки популярні авторські матеріали для раннього розвитку: блоки Дьєнеша, палички Кюізінера, розвивальні іграшки Воскобовича. Вони допомагають уже в 3-4 роки освоїти літери, цифри, форми.
Вилучили з програми докладні розповіді про сільськогосподарські професії, поштарів, закрійників ательє, а отже немає й відповідного наочного матеріалу в переліку.
Національні елементи
Помітні зміни в списку — акцент на українській народній творчості. Серед іграшок стандарту 2002 року із національних були хіба що дві крашанки або дряпанки на групу. Їх демонстрували старшим дошкільнятам. Тепер дітям мають показувати зразки українського декоративного розпису (петриківський, яворівський, косівський, опішнянській, ужгородський, васильківський тощо), елементи геометричного, рослинного і тваринного орнаментів.
Також діти повинні бачити в групі 3-4 вишиті рушники та елементи національних костюмів. Їм розкажуть про найрізноманітніші народні ремесла: килимарство, писанкарство, вишивку, витинанку, ткацтво, карбування.


Уперше серед іграшок з’являться фігурки козаків і ляльки-мотанки. Та й звичайних ляльок — хлопчика і дівчинку — одягнуть в українські народні костюми. А ще по три пари — в костюми інших національностей. Для ляльок передбачені й відповідні меблі, дерев’яний або глиняний посуд.
А що з технікою?
У 2002 році вважали, що, за наявності в закладу спонсорів, найкращі технічні засоби навчання для дітей — це відеомагнітофон, телевізор (допускали навіть чорно-білий), діапроектор, програвач і репродуктор. Тепер сучасним вихователям і методистам радять використовувати ноутбук, музичний центр, цифровий фотоапарат, маркерну дошку, сканер, принтер, ксерокс і ламінатор.

ДЖЕРЕЛО













четвер, 28 грудня 2017 р.

ПРИВІТАННЯ З НОВИМ РОКОМ ТА РІЗДВОМ


ЗВІТ I СЕМЕСТР 2017/2018 н. р.


Організація освітньої діяльності в дошкільних навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році здійснюється відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту»,Указу Президента України від 13.10.2015 № 580/2015 «Про стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», Базового компоненту дошкільної освіти,Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 № 641), Положення про дошкільний навчальний заклад (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 № 305), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 № 234), Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності(затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 № 446), інших нормативно-правових актів.
 У  2017/2018 навчальному році  навчально- виховні комплекси та заклади дошкільної освіти почали працювати за  комплексною   програмою «Українське дошкілля»  чинною у редакції 2017  року.
      На зміну традиційним упевнено прийшли  нові форми методичної роботи з педагогічними працівниками. Саме ці форми перетворюють освітній  процес у таку співпрацю, яка об’єднує педагогів , батьків,  дошкільнят спільною турботою про сьогодення і майбутнє життя, що дозволяє відстоювати свою позицію, створює умови для підвищення педагогічної майстерності, примушує шукати ефективні форми роботи з дітьми, надихає на творчу співпрацю, дає можливість почувати себе вихователем – і знову сумніватися, шукати, апробовувати, творити…
В цьому навчальному році відбулись зміни в структурі методичної роботи з педагогами    навчально- виховних  комплексів  та закладів  дошкільної освіти. Вихователі  міста працювали над реалізацією проблемної теми: «Формування цілісної, життєво-компетентної особистості  в умовах інноваційного розвитку дошкільної освіти».
      Реалізація поставлених завдань здійснювалась через роботу  
Інтерактивної Школи Сучасного Вихователя,  засідань референтних груп  вихователів  різних вікових груп, інструкторів з фізичної культури , музичних керівників.
Протягом  I семестру  2017/2018   н. р. методистом  з дошкільної освіти ТКМЦНОІМ  Погорєлко О.Ю. з  педагогами  ДНЗ та НВК  було  проведено : 2 заняття в  інтерактивній школі    з вихователями –методистами ЗДО та НВК,   5 засідань  референтних груп  вихователів  різних вікових груп, інструкторів з фізичної культури , музичних керівників, конкурси.
Протягом зазначеного періоду було підготовлено і проведено засідання референтних груп    з різними категоріями педагогічних працівників , а саме:
-      засідання референтної  групи   музичних керівників  в ДНЗ № 21  «Використання музичних ігор у навчально-виховному процесі ».
-     засідання референтної  групи    інструкторів з фізкультури в ДНЗ №10,26  «Особливості організації  різних  видів  занять з фізкультури для дітей дошкільного  віку ».
-      засідання референтної  групи       вихователів  середніх груп  «Основи економічної культури дошкільнят» в ДНЗ№ 18.
-     засідання референтної  групи        вихователів старших груп «Використання авторських математичних ігор З. Дьєнеша та Д. Кюїзенара у роботі з дошкільниками»  в ДНЗ №16.
 У вересні відбулося відкриття Інтерактивної  Школи  Сучасного Вихователя. З  теми  «Сучасний вихователь – імідж дошкільного закладу», засідання    проведено у формі тренінгу. Учасникам заходу були створені умови для активного інтерактивного обміну досвідом роботи з питань професійної компетентності педагогів, представлені нетрадиційні підходи до опрацювання завдань у системі освітньої роботи з педагогами  дошкільних закладів. Кожен вихователь-методист мав можливість висловити  свої професійні мрії з цієї актуальної теми.
   На засіданнях референтних груп педагоги-дошкільники знайомилися із сучасними  педагогічними здобутками, інноваційними  технологіями навчання та виховання, з досвідом роботи того чи іншого  закладу дошкільної освіти, що допомагало їм осмислити власний досвід освітньої  роботи, , підвищити свій інтелектуальний і творчий потенціал, обрати і сформувати напрямок самоосвіти, шляхи  її здійснення.
Заслуговує на увагу  засідання референтних груп  музичних керівників  , яке було проведено в ЗДО №21 «Використання музичних ігор у навчально-виховному процесі ». Під час якого музичні керівники   поділились досвідом  роботи з використання музичних ігор в освітньому  процесі  через використання сучасних інформаційно-комунікаційних   технологій.
Цікавими були  засідання референтної  групи    інструкторів з фізкультури  проведених  на базі  ЗДО №10, 26 з теми  «Особливості організації  різних  видів  занять з фізкультури для дітей дошкільного  віку ». Інструктори  з фізичної культури Якимів М.Л. та   Голубчик Т.Б. розповіли колегам    про  використання інноваційних технологій  під час проведення організації  різних  видів  занять з фізкультури для дітей дошкільного віку,  поділились своїм досвідом у виготовленні і використанні нестандартного  спортивного обладнання.
Сучасне життя дуже непередбачуване, але й цікаве своєю швидкозмінністю. Можливо, саме тому складні економічні процеси приваблюють дошкільника. Одним із завдань роботи кожного дошкільного закладу  є  формування азів соціальної і фінансової грамотності дошкільників.
      Саме темі: «Основи економічної культури дошкільнят» було присвячене засідання референтних груп, яке відбулося в Тернопільському закладі  дошкільної освіти №18.
В  ЗДО  №16  відбулося засідання референтної  групи        вихователів старших груп «Використання авторських математичних ігор З. Дьєнеша та Д. Кюїзенара у роботі з дошкільниками».  Вихователі цього закладу поділилися досвідом роботи з використання  інноваційних  методик Д.Кюїзенара  та  З.Дьєнеша у роботі з дошкільниками  .
В  ході підготовки дитини до школи важливе наступництво в роботі початкової школи та дитячого садка. З метою забезпечення наступності між дошкільною і початковою ланками освіти в цьому навчальному році  створена інтегрована форма роботи « Проблемне коло» з проблеми  « Наступність у розвитку дитини на етапах дошкільної освіти» для  фахівців з дошкільної та початкової освіти. Головними завданнями, якої   є :
- інтеграція двох ланок освіти;
- усунення суперечок між запитами школи і програмними можливостями закладів дошкільної освіти;
- удосконалення форм організації і методів навчання;
- спрямування освітнього  процесу на становлення особистості дитини.
   В жовтні  на  базі  Тернопільського навчально-виховного комплексу «Школа –колегіум Патріарха Йосифа Сліпого»   відбулось перше  засідання проблемного столу  вихователів  дошкільних навчальних закладів  та вчителів початкових класів з теми: «Діагностика невдач у навчанні першокласників».
  В листопаді  в Тернопільському закладі дошкільної освіти № 12  відбувся семінар-практикум  в  ІНТЕРАКТИВНІЙ  ШКОЛІ  вихователів – методистів  закладів дошкільної освіти та навчально-виховних комплексів з теми  «Застосування елементів сучасних педагогічних технологій  у роботі  дошкільних навчальних закладів».  Під час практичного блоку дорослі не тільки спостерігали за діяльністю дітей, а ця діяльність була партнерська.
Досвід педагогів показав ефективність використання і впровадження інноваційних технологів і методик у практику роботи закладів дошкільної освіти.  Адже, інноваційність –це здатність до оновлення, відкритість новому, важлива ознака сучасної освітиПедагог  може виступати     автором, дослідником, користувачем і пропагандистом нових  педагогічних  ідей, теорій   і   технологій.
З метою становлення народно-традиційної культури, здійснення екологічного виховання дошкільників, пропаганди бережливого ставлення до природи, розвитку творчої ініціативи, формування практичних умінь та навичок з виготовлення новорічних композицій, подарунків, ялинкових прикрас в грудні проведено   виставку-конкурс   новорічних композицій   на тему: «Замість  ялинки- зимовий букет». В конкурсі взяли участь ЗДО№ 1, 3, 9, 11,12, 26, 34, НВК№35.
 З метою створення привабливого оформлення вулиць міста Тернополя, створення святкової атмосфери для мешканців та гостей міста в період новорічно - різдвяних свят у грудні проведено міський конкурс «Феєрія новорічного міста» в якому взяли участь ЗДО № 3,5, 38.
ЗДО № 17,21,33 взяли участь в конкурсі на кращий макет Різдвяної шопки «Різдвяне диво», з метою відродження народних традицій, виховання поваги до культурно – мистецької спадщини нації, залучення дітей  до вивчення та пізнання різдвяних традицій за допомогою засобів народного декоративно-прикладного мистецтва.
Протягом  навчального року постійно  здійснювалось консультування та надання  методичної  допомоги  вихователям-методистам,   та іншим категоріям педагогічних працівників.
                                                                                                                   

    



















.